Kommunen sparer inn rundt 20 millioner i 2024

Den økonomiske månedsrapporten for april er klar, og prognosene peker på et merforbruk som er redusert med rundt 20 millioner fra fjoråret og et betydelig forbedret netto resultat.

Helse- og omsorgssjef Siw Skaar (t.v) og kommunedirektør Siri Halvorsen (t.h) er svært fornøyde med de økonomiske prognosene så langt i år. Moskenes kommune.

Årsbudsjettet for 2024 er budsjettert med 6,8 millioner kroner i merforbruk. Generelt ser det ut til at Moskenes kommune kommer til å holde budsjettet, men det bes om en budsjettregulering for å imøtekomme økte gjeldsrenter og tapte inntekter.

Likevel tyder de nåværende prognosene på at når året er omme, så kan merforbruket være redusert med over 20 millioner kroner fra fjoråret.

– Det er svært gledelig at vi får slike resultater på så kort tid. Dette er et resultat av at vi har gjennomført store endringer, spesielt innen helse, pleie og omsorg. På sikt vil vi øke inntekter blant annet på parkering, og vi må i det videre arbeidet med ROBEK forpliktende plan finne flere muligheter til å øke kommunens inntekter, sier kommunedirektør Siri Halvorsen.

Tydelige tegn på at økonomien går i riktig retning

Årsaken til at det bes om en budsjettregulering er blant annet at det er økte gjeldsrenter på 2,6 millioner kroner.

Samtidig er det andre utfordringer for budsjettene, for eksempel at det er tapte inntekter, blant annet fra kansellerte havneanløp grunnet uvær.

Per april 2024 er likevel netto resultatet forbedret med rundt 5,7 millioner kroner fra fjoråret:

Netto resultat april 2023: 43 millioner kroner.

Netto resultat april 2024: 37,3 millioner kroner.

Netto resultat forteller netto forbruk for alle hovedområder. Det gjelder pleie og omsorg, sosiale tjenester, administrativ styring og støtte, oppvekst og kultur, teknisk etat, politisk styring og kontroll, i tillegg til skatt, rammer og finans.

Med andre ord, så er forbedringen fra fjoråret et tydelig tegn på at kommuneøkonomien i Moskenes går i riktig retning. Kommunedirektør Halvorsen er klar på at mye av det positive resultatet er et resultat av arbeidet i helse-, pleie- og omsorgssektoren.

Kommunalsjef for helse og omsorg Siw Skaar forteller at de i sektoren har samlet sett brukt en halv million kroner mindre enn budsjettert hittil i år og fire millioner mindre enn på samme tid i fjor.

– Dette er jeg veldig fornøyd med, og dette er takket være at ansatte i tjenestene har gjort en formidabel jobb! All honnør til dem. Dette betyr at vi så langt holder oss til planen for å komme i økonomisk balanse, sier Skaar.

Målsettingen er fremdeles realistisk

Det understrekes at det er flere ting i tallgrunnlaget som gjør det vanskelig å komme med nøyaktige tall. Blant annet er en del inntekter budsjettert «flatt» måned for måned, altså er det ikke alltid tatt høyde for at enkelte inntekter øker betraktelig gjennom sommermånedene.

I tillegg, så er alltid mulig med uforutsette kostnader i et kommunebudsjett, derfor er det umulig å si med 100% sikkerhet hvordan årsresultatet blir, derav behovet for en budsjettregulering.

Det som er helt tydelig, er imidlertid at nåværende prognoser, basert på tallgrunnlaget så langt, helt klart peker på en betydelig forbedring fra fjoråret, med et merforbruk som minskes med rundt 20 millioner og et netto resultat som så langt i 2024 har bedret seg med 5,7 millioner fra fjoråret.

Helse- og omsorgssjef Siw Skaar forteller at blant tiltakene som er gjort, er det en betydelig reduksjon i bruk av vikarer fra vikarbyrå. Det medfører noe større kostnader innen lønn, men reduserte kostnader totalt sett.

– De samlede utgiftene til lønn, drift og kjøp av tjenester i sektoren er nesten én million kroner lavere enn budsjettert, i hovedsak fordi vi kjøper færre tjenester av private, forteller Skaar.

Kommunedirektør Halvorsen legger til at det i budsjett 2024 og økonomiplan 2024-2027 skal reduseres i driftsnivået slik at inndekning av akkumulert underskudd kan starte senest fra og med regnskapsåret 2026.

– Målsettingen fra budsjett og økonomiplan er fortsatt realistisk, avslutter Halvorsen fornøyd.