Viktig melding

Lokalbefolkningen lærte om fremtidens ferger på Vestfjorden

Torsdag ettermiddag hadde Moskenes kommune gleden av å være vertskommune for “Hydrogenkafé” på Reine Rorbuer. 

Direktør i Torghatten Nord Marius Hansen, Ida Bukkholm fra Green H og Magnus Eilertsen fra UiT holdt foredrag under torsdagens hydrogenkafé. 

Temaet for kvelden var de nye hydrogenfergene som etter planen skal seile på Vestfjorden fra 2026. 

Kunnskapsrike og engasjerte foredragsholdere fortalte om visjonen om nullutslippsoverfart på Norges lengste og mest krevende fergesamband. 

Fra jektefart til verdens største hydrogenferger

Værøyværingen Magnus Eilertsen startet forelesningsrunden med å fortelle om historien til skipsfart over Vestfjorden, fra jektefarten til dagens ferger. 

Magnus Eilertsen forteller om fergesambandet på Vestfjorden. Kristian Louis Jensen/De Grønne Øyene.

Eilertsen fortalte blant annet om hvordan det tilsynelatende alltid har vært litt motstand lokalt når nye ferger skal begynne å segle på sambandet. 

Kristian Louis Jensen/De Grønne Øyene.

Verken Marius Hansen fra Torghatten Nord eller Ida Bukkholm fra Green H hadde anledning til å være fysisk til stede på Reine på torsdag.

De kunne imidlertid fortelle en hel del om de mer tekniske utfordringene og løsningene som er kommet opp i arbeidet med et hydrogenbasert fergesamband mellom Lofoten og Bodø. 

Prosjektet vil gjøre Nordland verdensledende innen hydrogenbasert kollektivtransport. Så store hydrogenskip som de som nå bygges for å seile på Vestfjorden finnes nemlig ikke noe annet sted. 

Prosjektet vil også gi Nordland og Nord-Norge en mer robust infrastruktur.

 

Sikkerhet, størrelse og kapasitet

Kristian Louis Jensen/De Grønne Øyene.

Forelesningene ble etterfulgt av litt god “kafédiskusjon” der deltakerne fikk muligheten til å snakke ut om sine tanker om prosjektet.

Blant annet var sikkerheten ved slike ferger og ikke minst størrelsen på dem tema som bekymret flere av deltakerne.

Torghatten Nord kunne imidlertid forsikre om at størrelsesforskjellen mellom de nye fergene og de to som går i dag ikke er mer enn noen meter, så det vil ikke få stort utslag ved innseilingene til Værøy, Røst og Moskenes. 

Og kanskje viktigst av alt, så kunne Torghatten Nord meddele at med de nye fergene så kan man forvente seg både større kapasitet og hyppigere avganger på fergesambandet. 

Moskenes kommune takker for en hyggelig og lærerik kveld.