Møte mellom Moskenes kommune, KDD og Statsforvalteren i Nordland

Statsforvalteren og kommunal- og distriktsdepartementet melder at et vedtak i kommunestyret 11. juni ikke er i tråd med kriteriene for bruk av tildelte midler fra Kommunal- og distriktsdepartementet.

Onsdag 12. juni var ordfører Hanna Sverdrup og kommunedirektør Siri Halvorsen, sammen med Statsforvalteren i Nordland, i hovedstaden for å møte med kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) ved statsråd Erling Sande.

Der ble det blant annet opplyst om at et av vedtakene fra kommunestyremøtet 11. juni ikke følger retningslinjene for bruk av ekstraordinære skjønnsmidler tildelt Statsforvalteren i Nordland fra KDD.

Flere representanter fra kommunal- og distriktsdepartementet og statsforvalteren i Nordland var til stede i Oslo sammen med ordføreren og kommunedirektøren. Kristell Herland/KDD

Kommunestyret vedtok alternativt forslag

I kommunestyremøtet 11. juni vedtok flertallet mot én stemme å gå for et alternativt forslag til kommunedirektørens innstilling i sak 067/24 - 24/1246 – «Forslag til vertskommuneavtale med Vestvågøy kommune innen tekniske tjenester».

I kommunedirektørens innstilling var det foreslått en samarbeidsavtale (vertskommuneavtale) med Vestvågøy kommune innen tekniske tjenester.

Målet med avtalen var blant annet å få kontroll på etterslepet på teknisk enhet og å gi mulighetsrom til å få til en velfungerende teknisk tjeneste for kommunens innbyggere.

Flertallet i kommunestyret vedtok imidlertid følgende forslag fra Moskenes SV ved representant Svein Georg Gabrielsen:

1. Moskenes kommunestyre ønsker ikke å inngå vertskommunesamarbeid for tekniske tjenester.
  2. Moskenes kommunestyre ber kommunedirektøren snarest iverksette utlysning av den siste stillingen innen teknisk sektor.
  3. For å ta unna etterslep på teknisk sektor bes det om at skjønnsmidler fra KDD/Statsforvalteren brukes til å ansette en til to ressurser i prosjektstillinger.

Ikke driftsmidler

I møtet med Kommunal- og distriktsdepartementet fikk ordfører Hanna Sverdrup og kommunedirektør Siri Halvorsen klar beskjed om at dette vedtaket ikke er i tråd med kriteriene for bruk av tildelte midler fra Kommunal- og distriktsdepartementet.

Departementet har tildelt 15 millioner kroner til Statsforvalteren for å bistå Moskenes kommune. I et brev fra KDD står det at disse midlene «skal brukes til å bygge opp kompetanse og kapasitet, primært i interkommunale samarbeid».

I møtet med Halvorsen og Sverdrup, gjør Kommunal- og distriktsminister Sande og statsforvalter Tom Cato Karlsen følgende klart:

1. De 15 millionene er ikke driftsmidler til Moskenes kommune.
  2. Midlene skal brukes for å bygge opp og styrke interkommunalt samarbeid.
  3. Vertskommuneavtalen med Vestvågøy må vedtas som en midlertidig løsning for å sikre tjenester i teknisk enhet.
  4. Moskenes kommune er ikke i en posisjon der vi har flere valgmuligheter.

Meldingen fra KDD/Statsforvalter var klar, om at det bør vurderes å kalle inn til ekstraordinært kommunestyremøte før ferien dersom Moskenes ønsker å utløse midler satt av for å løse etterslepet av saker innen teknisk enhet. Det ble også uttrykt fra Statsforvalterens side at man gjerne bidrar med informasjon og avklaring av eventuelle spørsmål rundt en vertskommuneavtale før kommunestyret gjør en eventuell ny vurdering i saken Mer informasjon om dette og innkalling til kommunestyrets representanter kommer over helgen.

Du finner brevet fra KDD her: BREV (PDF, 124 kB)