Viktig melding

Nærtjenestesenter på vei til Værøy, Røst, Flakstad og Moskenes

Vi har nå startet et toårig pilotprosjekt som skal gjøre statlige tjenester lettere tilgjengelig for våre innbyggere.

Værøy, Røst, Flakstad og Moskenes har i samarbeid med Kommunal- og distriktsdepartementet offisielt igangsatt pilotprosjektet for nærtjenestesenter. Prosjektet skal gjennomføres over to år, og vi vil informere nærmere etter hvert som vi får effektuert tiltak. For å få konkrete tiltak i gang er vi avhengige av et konstruktivt samarbeid med statlige etater.

Målet for pilotprosjektet for nærtjenestesenter er å sørge for at innbyggerne i våre kommuner får tilgang til viktige statlige tjenester uten å måtte reise lange avstander. Dette kan inkludere tjenester fra politiet, Skatteetaten, og banker som krever personlig oppmøte, som ID-kontroll og bank-ID. Med disse tjenestene lokalisert i kommunene kan vi redusere tid og kostnader, samt styrke vår lokale tilrettelegging for utenlandske arbeidstakere som er avgjørende for næringslivet i regionen.

Som en del av prosjektet vil kommunene også styrke tilbudet av digital veiledning og opplæring for innbyggere. Dette inkluderer hjelp til å navigere offentlige digitale tjenester og opplæring i grunnleggende digitale ferdigheter. Formålet er å forhindre digitalt utenforskap og sikre at alle, inkludert eldre og nye innbyggere, kan få støtte til å benytte digitale tjenester.

Oppstartssamlingen på Gardermoen 14.-15. oktober la et solid grunnlag for samarbeidet med både statlige etater og andre pilotkommuner, og vi ser frem til å utvikle løsninger som passer lokale behov.

For mer informasjon, kontakt: