Planprogram for kommuneplanens arealdel 2025-2037 og kommunedelplan for naturmangfold ute på høring

Formannskapet i Moskenes kommune vedtok 16.09.2024 at arbeid med kommuneplanens nye arealdel og kommunedelplan for naturmangfold igangsettes, og at forslag til planprogram for arbeidet sendes på høring og offentlig ettersyn.

Kunngjøring

Moskenes kommune kunngjør at arbeid med kommuneplanens arealdel og kommunedelplan for naturmangfold startes opp, og at kommunedirektørens forslag til planprogram for arbeidet sendes på høring og offentlig ettersyn.

Kommuneplanens arealdel

Kommuneplanens arealdel (KPA) er kommunens viktigste styringsredskap for all arealplanlegging og utbygging i kommunen de neste 12 årene. Planområdet omfatter hele Moskenes kommune.

Kommunedelplan for naturmangfold

Kommunedelplan (KDP) for naturmangfold skal være et kunnskapsgrunnlag og et verktøy i kommunens arbeid med å ivareta naturmangfold. Planen omfatter areal i sjø inntil 1 nautisk mil fra land og kommunens landareal unntatt arealer som inngår i Lofotodden nasjonalpark.

Forslag til planprogram

Planprogrammet handler om hvordan arbeidet med kommuneplanens arealdel og kommunedelplanen for naturmangfold er tenkt gjennomført. Her beskrives mål for planene, gjeldende føringer, tema som skal vurderes i planene og hva som skal konsekvensutredes.

Forslag til planprogram finner dere her:

Planprogram for kommuneplanens arealdel 2025-2037 og kommunedelplan for naturmangfold (PDF, 963 kB)

Medvirkning

De interessentene som ønsker det, kan komme med innspill til planarbeid tidlig i prosessen. Det vil bli avholdt folkemøte og åpen kontordag om planarbeidet. Dette vil bli kunngjort på kommunens nettside.

Innspill

I forbindelse med høring av planprogrammet, ønsker vi innspill på:

- Innholdet i planprogrammet

- Arealformål i KPA

- Andre konkretet innspill på viktige hensyn i KPA og/eller KDP

Om du ønsker å komme med innspill, trykk her:

Høringssvar

Fristen for å komme med innspill er 01.11.2024.

Spørsmål kan rettes til Moskenes kommune.

Epost: postmottak@moskenes.kommune.no