Sikkerhetstiltak - Vinter - Reinebringen

Reinebringen er i utgangspunktet et sommerturmål, men med all eksponering med bilder fra hele året oppfattes det av mange som en helårsdestinasjon.

For å forebygge ulykker og uønskede hendelser har vi besluttet å henge en kjetting helt i starten på trappa. Formålet er at dette skal være en fysisk sperring for å gjøre det mer tydelig for besøkende at dette ikke er en vintertur. Uavhengig av om kjettingen henger der er ferdsel alltid på eget ansvar, men når kjettingen henger oppe, ønsker vi at du tar en ekstra runde med deg selv på om det er trygt. Viser til fjellvettregel nummer 8 – Vend i tide. Det er ingen skam å snu.

Værforholdene i Lofoten endrer seg så fort at vi ikke har mulighet til å ta bort kjettingen selv om forholdene kanskje ligger til rette for å kunne gå opp, dette også fordi vi ikke kan forutse når og hvor det er is i trappetrinnene og eventuelle snø/steinskred kan komme. Vi kan ikke nekte noen å gå opp trappa, men med kjettingen ønsker vi å tydeliggjøre den store risikoen det er å gå trappa opp Reinebringen vinterstid.

I samråd med grunneier, politi og Moskenes Kommune har vi besluttet å henge opp kjetting i starten av trappa fra november måned i år til slutten av april 2024. Dette vil bli gjort årlig fra nå av, men med en tidligere start på høsten 2024.

På vegne av Moskenes Kommune

Hanna Sverdrup