Viktig melding

Ordførers uke 08.01.23

Det nye året har startet med høy aktivitet. Men før jeg forteller om det jeg har jobbet med, vil jeg gratulere Flakstad med ny skole. Jeg gleder meg til å få omvisning i den.

Jeg starter med at på fredag avholdt ansettelsesutvalget møte med rekrutteringsbyrået De4. Som mange har sett er det kunngjort at kommunedirektørstillingen vår er ledig og at det vil komme fullstendig utlysning i nærmeste framtid. Dette er en spennende og utfordrende jobb, og det blir noen spennende uker framover. Lofotposten har vært veldig opptatt av lønn til de ansatte. Vi betaler alle ansatte lønn, og det skal vi fortsette med.

Jeg har sammen med Lofotrådet vært i Oslo. Vi var medarrangør av samferdselsdagen

«Framtidens transportløsninger i Nord-Norge». Ingen skal være i tvil om at vi fokuserte på havner, E10 og FOT-ruter inkl. prisnivå. Fra 01.01.23 er ansvaret for fiskerihavnene tilbake til Kystverket, og for oss i Lofoten er det kjempeviktig å ha havner som kan ivareta den raske utviklingen som skjer innen fiskeflåten. Også innen omleggingen som følger av det grønne skiftet stilles det krav til havnene.

I tillegg til samferdselskonferansen med bred deltakelse fra fagetater og politikere, fikk vi gjennomført politiske møter med stortingsrepresentanter med ansvar i transportkomiteen. Nyttig å skape forståelse for vår situasjon, men at det blir kamp om pengene er det ingen tvil om. Vi må fortsette den jobben. Jeg har også hatt fokus på konsekvenser for oss ved klimaendringer som medfører at havnivået stiger. For E10 er det viktig spesielt på strekningen mellom bruene fra Hamnøy til Kvalvika.

Vi fikk med oss den årlige konferansen «Nord i Sør» med gode innlegg i viktige tema i samfunnsdebatten. Vi lever i ei urolig tid, og der må vi sammen finne og skape gode trygge løsninger for oss sett fra vårt perspektiv i nord.

Viktig med de gode samtalene innimellom programpostene også.

Vi fikk avviklet AU i Lofotrådet i Oslo.

Det var nyttige dager, og det er lenge siden jeg har vært på disse traktene med snø og vinterforhold. Det gikk helt fint å forflytte seg da vi både har klær og fottøy tilpasset årstida. Kanskje mye av klaginga skyldes at det må beregnes mer tid når det er slikt vær enten man skal benytte kjøretøy eller bruke beina? Jeg syns det jobbes godt med å sikre framkommelighet, og for meg er det viktigste at utrykningskjøretøy sikres framkommelighet uansett hvor vi befinner oss.

Jeg er klar over at det har vært en redningsaksjon i Reinebringen til tross for våre advarsler om at den ikke er egnet for turer under rådende vinterforhold. Jeg tenker at det må være mulig for noen å teste ut et system for å varsle værsituasjonen på toppen av fjellet sett opp mot status ved starten av stien. Kanskje det kan være noe for studenter ved NTNU å ta fatt i som en prosjektoppgave?

Vi har en flott kommune, som til tross for utfordrende økonomi får til mye.

God søndag!